יום שלישי, 11 באפריל 2017

ילדה בימי מלחמה- מאת שרה נוביץ בהוצאת מטר

ערב טוב ומועדים לשמחה




תוצאת תמונה עבור ילדה בימי מלחמה


סיימתי לקרוא את ה- ספר בהא הידיעה ומדוע אני חושבת כך??
מודה ומתוודה שפחות ידעתי על המלחמה הזו והתפרקות יוגוסלביה, מלחמת קרואטיה וסלבוניה. כל רצח העם המזוויע ושואת העם שקרתה שם. כל כך הרבה אלימות ושנאה וכמה וכמה מיעוטים שהיוו מדינה אחת והתפרקו ממש לגורמים עם הרבה רע ואלימות ומלחמה אחת או כמה שהתרחשו על פני 10 שנים.
רצה הגורל ופה בארץ גם היו תקופות לא פשוטות ואני עצמי הייתי עסוקה בלידת ילדיי ואיכשהו פחות התמצאתי בנושא העקוב מדם הזה.
דרך הספר, למדתי על המלחמה ההיא הארורה, על פירוק מדינה , על יוגוסלביה הקומוניסטית לשעבר, על העוני, האלימות, האונס, ילדים שנשארו יתומים, נדידה של קבוצות שונות, הכל מתוך נקודת מבטה של ילדה אחת קטנה בת 10 ,על קורות משפחתה, אובדן הוריה שנרצחו מול עיניה וגם יותר.
הגירה של אנה לארצות הברית מבלי שרצתה והיא בעקבות אחותה רחלה שהייתה צעירה ממנה ב- 9 שנים. אהבותיה של אנה הסטודנטית ,חזרתה לקרואטיה בתור סטודנטית אמריקאית.
אנה לא הרגישה לא בארצות הברית ולא גם בקרואטיה לאחר מכן בבית שלה. ילדה ללא מנוחה ,עם חלומות זוועה וסיוטים. חוסר שקט תמידי שלה וההסתרה שלה מחבריה הקרובים ובכלל מכולם על עברה כילדה קרואטית שאיבדה את הוריה בסיטואציה הכי נוראית ואלימה שילדה יכולה לחוות מול עיניה. (גם היא בינה לבין עצמה בהכחשה על עברה).
ולתקופה מסויימת אנה אף לוחמת גרילה אמיצה, מצב הזוי לגמרי.
הספר קולח, מרתק, עצוב, מרגש, אוהב, הרגשתי ממש את כל המקומות שאנה הייתה בהם, את כאבה, את געגועיה. את הקמיעה שלה למשפחה, להורים ואת אהבתם של ג'ק ולורה הוריה האמריקאים אליה ואל אחותה הצעירה רחלה.

לדעתי זהו ספר חובה במיוחד לנו הישראלים למודי הסבל ובכלל לכל מי שרוצה להרחיב את ידיעותיה/יו על המלחמה העקובה מדם שהתרחשה בשנים אלו ביגולסביה ,את פירוקה לקרואטיה וסלובניה, על אחת כמה וכמה שהרבה ישראלים מטיילים בשנים האחרונות בארצות אלו. חשוב לדעת היסטורית עם ודרך הספר הזה - "ילדה בימי מלחמה" אפשר לחוות את כל האירועים בצורה ברורה, מעניינת ומרגשת מאוד.
רומן ענק לעניות דעתי. מאוד התחברתי והזדהיתי עם אנה הילדה,  ומעניין הדבר שגם מזווית של אנה הילדה, וגם כאנה הסטודנטית הבוגרת.

מאוד סיקרנה אותי חזרתה של אנה לקרואטיה, וכל מה שעברה שם. מרתק!!

חשוב לי להדגיש שעם תחילת החג התחלתי את הספר, בהפוגות של ההכנות לפני ליל הסדר וסיימתי לפני שיצא החג הראשון.

========================================================================
מאנגלית- דנה אלעזר הלוי, עיצוב עטיפה- ליאור גל, 251 עמוד. מחיר מומלץ - 95 ש"ח.

זגרב- קיץ 1991, אנה יוריץ בת העזר מתרוצצת ברחובותיה של ברית קרואטיה עם חברה הטוב לוקה, מטפלת באחותה התינוקת רחלה ומעריצה את אביה. אבל כשברחבי יוגוסלביה פורצת מלחמת אזרחים, משחקי הכדורגל והלימודים בבית הספר מתחלפים באש צלפים ובאזעקות לקראת תקיפות אוויריות. כשהטרגדיה מכה לפתע, אנה נקלעת לעולם מסוכן של לוחמת גרילה וילדים-חיילים. תוכנית נועזת ומרגשת לבריחה לאמריקה היא תקוותה היחידה לשרוד.
עשר שנים מאוחר יותר אנה היא סטודנטית בניו יורק, את עברה היא הסתירה מהחבר שלה, מידידיה ובעיקר מעצמה. אבל היא עדיין רדופה בידי האירועים שחרצו את גורל משפחתה, והיא חוזרת לבדה אל קרואטיה, שם עליה לגלות מחדש את המקום שהיה פעם ביתה ולחפש את רוחות הרפאים של יקיריה שאבדו לה.
"ילדה בימי מלחמה" הוא רומן כן, סוחף וכתוב להפליא ששופך אור על האופן שבו ההיסטוריה מעצבת את חייו של האדם. זהו רומן ביכורים של סופרת שבוחנת באומץ אירועים בעבר הלא- רחוק וחושפת סיפור ייחודי ונוגע ללב שמוסיף להדהד עד היום.
שרה נוביץ היא עורכת הפרוזה בכתב עת לספרות ומעבירה סדנאות כתיבה באוניברסיטת קולומביה, שבה למדה לתואר שני, היא גרה בברוקלין.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה